Mózg i tak wie, co dobre
27 marca 2008, 11:41Zazwyczaj mówi się, że dysponujemy 5 zmysłami: wzrokiem, słuchem, dotykiem, węchem i smakiem. Na łamach najnowszego numeru pisma Neuron badacze donoszą jednak o kolejnej odkrytej umiejętności: zdolności wykrywania kalorii bez uciekania się do pomocy kubków smakowych.
Choroba Alzheimera to cukrzyca typu 3.
21 listopada 2007, 12:53Przez lata zajęć ze studentami Bill Klein z Northwestern University zaprzeczał, jakoby choroba Alzheimera miała cokolwiek wspólnego z cukrzycą. Prowadząc badania z Wei-Qin Zhao, odkrył jednak, że mózgi osób z tą postacią demencji są insulinooporne. To zmusiło neurologa do zmiany zdania.
Gen dyktatury
7 kwietnia 2008, 11:56Naukowcy z Uniwersytetu Hebrajskiego odkryli, że istnieje związek między egoizmem i bezwzględnością a genem AVPR1a. Ujawnili to podczas gry ekonomicznej Dyktator. Daje ona możliwość bycia bezinteresownym lub zagarniania wszystkiego dla siebie.
Nieznana funkcja witaminy C w oku i mózgu
18 lipca 2011, 11:58Neurony siatkówki potrzebują witaminy C do prawidłowego działania – ujawnili naukowcy z Oregon Health & Science University (OHSU).
Smakowanie fruktozy trzustką
7 lutego 2012, 12:47Komórki beta wysp trzustki wykorzystują do wykrycia fruktozy receptory smaku. W odpowiedzi wydzielają insulinę.
Mentol 'odwrażliwia' receptory nikotynowe
17 listopada 2014, 13:09Mentol odwrażliwia receptory płuc, które odpowiadają za wywołanie podrażnienia przez nikotynę.
Receptory węchowe wpływają na skurcz miocytów
4 listopada 2016, 12:51Naukowcy z Ruhr-Universität Bochum odkryli w oskrzelach 2 receptory węchowe. Gdy je aktywowali, okazało się, że ich funkcja polega na regulowaniu sposobu, w jaki kurczą się mięśnie gładkie dróg oddechowych.
Zmiana koloru, czyli jak oślepić kubki smakowe
21 lutego 2007, 10:22Co najbardziej wpływa na odczuwanie smaku? Wielu ludzi powie, że oczywiście sam smak. Nic bardziej mylnego. Okazało się bowiem, że manipulowanie kolorem soku pomarańczowego zniekształca postrzeganie jego walorów smakowych. Jest to czynnik silniej wpływający na percepcję, np. zdolność różnicowania, niż cena czy rzeczywista jakość.
Zmysłowe zestawienia
23 lipca 2009, 08:43Reklamując jedzenie, warto odwoływać się nie tylko do smaku, ale do wszystkich zmysłów. Spot będzie wtedy skuteczniejszy, a i sam produkt zyska przychylniejsze oceny (Journal of Consumer Research).
Nie trzeba pić, wystarczy płukać
30 kwietnia 2010, 08:44By napój energetyzujący spełnił swoją rolę, nie trzeba go wcale wypić. Wystarczy nim przepłukać usta. Naukowcy odkryli bowiem ścieżkę nerwową, która łączy kubki smakowe z mięśniami (Brain Research).
« poprzednia strona następna strona » 1 2 3 4 5 6 7 8 9 …